maandag 10 oktober 2022

Geveltuin - Rozentuin


Welkom,


Op 22 september  was het Geveltuin en Steenbreek - actiedag
 in de gemeente Noardeast - Fryslân.
Ruim tevoren had ik mij al aangemeld, want ik wilde dolgraag een geveltuin,
omdat ik aan de voorkant van de Kottitch kale stoep heb, 
waardoor ik altijd het idee heb dat passanten over mijn vensterbank lopen.
Volop inkijk dus en weinig gevoel van vrijheid.

***

Omdat ik mij zelf een rozentuin had beloofd
 ...:>)...
ben ik op internet op rozenreis in Nederland gegaan
en heb de prachtigste kwekerijen met hun rozentuinen bezocht.

Kijken, kiezen, kleuren, soorten, hoogte....
Mijn hemel, het werden tuinreizen van meerdere dagen!
Ik heb genoten.
Zonder de deur uit te hoeven.

***


Ik kreeg mijn geveltuin.


De gemeente lichtte de tegels, spitte de zandlaag veertig centimeter diep uit 
en stortte er mooie zwarte grond in, waar planten goed in kunnen gedijen.


De vastgestelde maat van de geveltuin was 1,20 m. bij 40 cm.
Vond ik te bloembakkerig, 
dus ik vroeg of het over de volle breedte van mijn voorgevel mocht.
Dat vond de opperspitter eigenlijk wel een strak plan;
hij zou zorgen voor opsluitbandjes, die hij ook meteen op ging halen.
Dat is stukken netter en steviger,
 dan half ingegraven stoeptegels op hun kant.
Zei hij.

***


Mijn rozenkeuze was gemaakt en ik had er zes besteld,
die volgend jaar de gevel(tuin) zullen gaan sieren en vullen
over de gehele breedte, tot een hoogte van 1 meter à 1,20 m.

Dit zijn ze:


Caramella

***


 Boom - en - Plant - Zoon
heeft vakkundig 
moeders rozentuin àf gemaakt.

***


Als volgend jaar mijn rozen gaan bloeien,
verander ik de naam van mijn Heerlijk Huisje
misschien wel van

~ De Zondagssteek Kottitch ~ 

in

~ Caramella Cottage ~

***



Bedankt voor je bezoek
en
zoals ik vaak ten afscheid zeg tegen mijn kinderen:

~ De Rozen ~ 

***


Jeanneke

*

5 opmerkingen:

  1. Wat wordt het mooi! En volgend jaar helemaal wanneer de rozen gaan bloeien.

    Groetjes, Willeke
    Annelein Design

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig! Wat mooi wordt dat .. en Caramelrozen ... bijzonder! De kleur is alvast prachtig, ze zullen ook wel heerlijk ruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh wat leuk en nu maar geduld hebben.
    Groet Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk, dat geveltje krijgt al smoel. Wat mooi dat het zo weet te waarderen.

    Liefs,
    Zoon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo heb je een mooie stip aan de horizon! iets om naar uit te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen