dinsdag 16 juli 2013

Landschapsvervuiling


Welkom!



Vanavond heb ik weer een ommetje gemaakt op de fiets, dit keer van een kilometer of twintig en geloof het of niet, in al die negentien jaar bijna, dat ik nu in Dongeradeel woon, heb ik nog nooit zoveel afval in de bermen en langs de kant van weg en fietspad zien slingeren als vanavond.

In 1994, toen wij uit het westen van het land hierheen verhuisden, keek ik mijn ogen uit, zo proper en groen als het hier was, maar dat is dus duidelijk en helaas verleden tijd.

Ik had aan mijn beide fietstassen en de rieten mand aan mijn stuur niet genoeg gehad om al deze troep te bergen:
Plastic gebak- en kartonnen pizzadozen, drankflessen (Berenburg, bier, jenever, bessenjenever, rum en wodka, breezers), plastic drinkflessen en blik van fris- en  energie dranken tot bier, pakken van sap, melk en koffiemelk, verpakkingen van sigaretten, shag, ijs en snoep.
Onvoorstelbaar, wat een zootje. 
Ik heb me verbaasd en geërgerd!

Is het nou zó moeilijk, om een tas aan je stuur te hangen, waar je je troep in doet, tot je thuis bent, of onderweg een vuilnisbak tegenkomt?
Ik ga ervan uit, dat zowel bewoners als bezoekers van Dongeradeel zich schuldig maken aan deze landschapsvervuiling en ik vind dat jammer, erg(erlijk) jammer en onnodig.

***



Dit moest me even van het hart.

Een gezellige avond verder nog gewenst en graag tot ziens.


Jeanneke

*


5 opmerkingen:

  1. Gelijk heb je. Ik vraag me weleens af doen ze dat thuis in de huiskamer ook. Alle zooi gewoon op de grond gooien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig, tijdens de zomer hier ook veel zwerfvuil bij de haven.
    Wij rapen dat ook altijd op.
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet wat je bedoelt en verbaas me er ook altijd weer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier zie je altijd na een thuiswedstrijd van de voetbalclub zwerfvuil, ik raap zoveel mogelijk op en gooi het in de afvalbakken, maar soms is het gewoon teveel en dat is over een stukje van goed 100 meter! Ik snap je verontwaardiging en ik heb ook geleerd mijn rommel thuis weg te gooien, blijkbaar weten de mensen niet meer hoe ze met het milieu om moeten gaan, ergerlijk!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal met je eens.
    Ik snap het niet. Die mensen hebben al die rotzooi toch ook bij zich gehad totdat ze op die plek waren? Dan kunnen ze het ook weer mee terug nemen, lijkt mij.
    Mensen worden steeds asocialer helaas.

    BeantwoordenVerwijderen