donderdag 18 mei 2023

Mijn zelf-beloofde rozentuin

 De Caramella rozen
 in mijn geveltuin zijn prachtig opgeschoten
 en 
zitten vol knoppen



die volgende week misschien wel open zullen barsten,
om
daarmee Huize Zondagssteek 
haar nieuwe naam te geven:

Caramella Kottitch.

***

Op de foto zie je die kleine witte brokjes op de aarde.
Dat zijn kleingesneden knoflooktenen,
waarmee ik de kakkende katten uit de buurt
uit mijn rozentuin hoop te weren.

***


Nadat de asbest schutting verwijderd en afgevoerd was,
 en Boom-Bos-Groen-Zoon met Zaag en Spade 
in de achtertuin
in de weer is geweest / tekeer is gegaan,
is mijn Hofje twee keer zo groen, open en zonnig geworden.


Het is nog niet klaar, maar al wel af.

En ik heb nu een droogmolen voor mijn was.
Er is weinig waar mijn huisvrouwenhart sneller van gaat kloppen
( geen ritmestoornissen!)
dan van in wind en zon wapperende was aan de lijn,
nu dus aan de droogmolen. 

Weg met die ene lange lijn, die om de paar jaar brak.

En ook die fijne droogtoren, die al te makkelijk omkieperde
 bij meer dan windkracht twee,
de klamme lappen in de aarde en de planten.....

Die is met zomerverlof 
- weggezet op zolder - 
tot hij van de winter 
in de binnendienst zijn nut weer kan bewijzen.

***


Ik ga er even tussenuit,
pak de bus naar TsjechiĆ«, 
het Reuzengebergte, Praag....

Het kan weer, ik kan weer, 
na drie jaren waarin veel gebeurd is
 en (ik) niet veel kon.

Heerlijk!

***


Wie weet, 
bloeien de rozen, 
als ik terugkom


***



Jeanneke

*



6 opmerkingen:

  1. Een fijne vakantie en straks kikker genieten van je rozenpracht

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel veel plezier tijdens zo'n mooie reis en voor straks, welkom thuis in jouw Caramella Kottitch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent zo te lezen geen dieren vriend ,jammer !
    Als je mensen leert kennen ga je van dieren houden ,misschien een echte cottage aanschaffen !

    Gr Joop .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Joop, ik ben een dierenvriend, maar hun uitwerpselen kunnen mij gestolen worden.

      Verwijderen
  4. Goede reis! Hoop dat je er van genieten kunt. Tot later, als de rozen bloeien. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, daar ben ik weer.even gelezen wat je zoal beleefd. Annemieke Jansen.

    BeantwoordenVerwijderen