zaterdag 30 oktober 2021

Het regent, het zegent.....

 Welkom!

We hebben dit jaar niet te klagen gehad over gebrek aan hemelwater
en 
dat is heel zachtjes uitgedrukt.

De stortbuien zetten mijn Heerlijk Kottitch Hofje,
dat in de natte praktijk de regenput van mijn buren aan beide kanten (b)lijkt,
enkeldiep blank.

Ach, uiteindelijk trok dat hemel(s)water binnen een paar uur wel weer weg, 
de grond in.

En, wat een zegen,
 in huis hield ik het droog, van mijn enkels tot mijn kruin,
van de kelder tot de zolder.


***


Nu had ik het al een paar jaar in mijn hoofd, om een regenton aan te schaffen,
maar voor zo'n kolossaal geval van 200 of meer liter heb ik geen plaats.
Tot ik erachter kwam, dat er ook kleinere tonnen te krijgen zijn.
Dus toog ik voor een 100 liter ton naar de Wel(-goeie/beste-)koop.

Meneer Welverkoper kwam hem na sluitingstijd bezorgen en aansluiten, 
want ja, op de fiets is dat ding niet thuis te krijgen
en nee, ik had geen zin in hemelwaterafvoer- en aansluitwerk.

De beste man had zijn best gedaan, maar het stuk uit de regenpijp 
een scheetje beef gezaagd, dus het liep niet echt helemaal lekker
vlot uit de regenpijp in de ton.

Niet voor één gat te vangen, bedacht ik, dat ik een grote pot-openingen-trechter 
in mijn keukenkastje had liggen.
Die paste precies in de regenpijp en onder het overloopstuk van de pijp naar de ton.



Aardig opgelost, dacht ik.

Mocht ik die trechter nog eens nodig hebben als ik weer jam ga maken,
kan ik hem er zó tussenuit wippen en in de potten hangen.
Wel eerst even afwassen natuurlijk.

***


Nu spoel ik de kleine boodschappen in de wc met regenwater door.

Ik maak er, 
vanmorgen nog vijf liter,
allesreiniger en wasmiddel mee.

Ook is het prima ramenwaswater
en 
dorstlesser voor mijn planten.

Het scheelt hectoliters drinkwater.

Dat vind ik 
goed - beter - best.

***



Dank voor de hartelijke reacties;
fijn om te lezen en om terug te wezen, 
hier op mijn blog.

Een goed,
 uurtje langer, 
weekend gewenst
en
graag tot ziens!

Jeanneke

*










2 opmerkingen:

  1. Rainwater, I know what you mean. Your collection device is just right! I may consider something like this next Summer, it would be great for the little raised garden! Toodles!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig, Jeanneke! Je blijft creatief.

    BeantwoordenVerwijderen