dinsdag 19 juni 2018

Op de kaart...

...van Nederland is het voor mij aan de andere kant van het land,
maar 
met de 60+ vrije keuze dagkaart voor de trein was de (lange) reis erheen een koopje
en
met de Museumkaart had ik gratis toegang tot 

Museum De Kantfabriek

in Horst aan de Maas, Noord-Limburg




waar momenteel ook nog eens deze bijzondere expositie is:







***


Met de bus van tien over half acht ging ik afgelopen zaterdag 's morgens naar Leeuwarden, waar de treinreis begon 



die me naar station Horst-Sevenum bracht, 
waar ik voor het laatste stukje nog weer de bus nam
en 
om even over half één stapte ik uiteindelijk het museum binnen, 
alwaar ik me eerst maar eens tegoed deed aan 
een beste kop koffie met Limburgse kersenvlaai.

***

Om 13:00 uur sloot ik me aan bij een rondleiding, die begon aan de kant kant van het kleine, maar fijne museum.
Het was een prachtige rondleiding door een deskundige, enthousiaste dame/gids/vrijwilliger met veel interessante en leuke informatie.



***


Hieronder volgt een uitgebreide fotoreportage, 
dus ik zou zeggen: neem een bakkie, met iets erbij, 
Limburgse Vlaai of zo, 
Fryske Dúmkes mag ook, 
of 
Grunneger Kouke, 
Amersfoortse Keesjes, 
Arnhemse Meisjes,
een Zeeuwse Bolus,
of 
 Bossche Bol

Zie maar...

Veel plezier gewenst met het kijken naar kieken van kant;
van hand-kloswerk tot machinale fabricage:













Hier zie je hoe de kantrandjes los gesneden worden uit de grote lap:





De klosmachines










***




Vroeger

en

Nu



***


De opslag van de ponsrollen met kantpatronen;
aan iedere rol is een stukje voorbeeld kant bevestigd.
Die ponsrollen zijn hier wat ze in een draaiorgel voor de muziek zijn.




De ponsrollen hangen aan de achter-kant van de klosmachines



***




***


Een twijnmolen





***


Van vlas tot linnen... 



***



Daarna heb ik me lopen, staan en zitten vergapen aan de tentoonstelling van 
Russische Traditionele Toegepaste Kunst;
Eindexamenwerken van de studenten van de 
Hogeschool voor Volkskunsten in Sint Petersburg.
Alles Handwerk!

*

Naald/borduurkunst













***


Zijdeschilderen











***


Kantkloskunst






***


Nog meer Hogeschool Naaldwerk






























***


Absoluut topstuk was voor mij wel dit gewaad. 

Handgeklost kant van lamé garen.

DIE STRIK!


De schittering van het garen in het juweel van een werkstuk
komt op de foto helaas niet goed tot haar recht.

Ik moet zeggen, dat de belichting in deze expositie beter had gekund.
Gemoeten.

Teveel storende schaduwwerking.

***


Aan die Hogeschool studeren ook mensen, die zich bekwamen in het 
lak-miniatuur-schilderen.

Dan weet je ook niet wat je ziet:







Het was lastig fotograferen met alle objecten in (plexi)glazen vitrines, waarboven felle spotlichten, maar toch even een bescheiden indruk van een paar indrukwekkende kunststukken.

***


Na nog een kop thee met wederom vlaai, abrikozen dit keer, 
(  ik weet mezelf wel te verwennen )
verliet ik het museum om drie uur, nam de bus naar station Horst-Sevenum, stapte daar op de trein die me via Utrecht naar Leeuwarden bracht, daar stapte ik over op de bus naar Dokkum, waar ik om 20:00 uur thuis in Huize Zondagssteek mijn schoenen uitschopte
en gaar, maar o, zo voldaan met een heerlijk bakkie T kon nagenieten van een meer dan geslaagde dag.
Ook wat de treinreis heen en terug betreft, want ik heb op tien uur reizen
geen minuut vertraging of oponthoud gehad.

***



***



Doordat ik de hele zaterdag met openbaar vervoer weggeweest was, 
heb ik die dag, wat mijn 1000 kilometer wandelplan betreft, 
wel de kantjes er vanaf gelopen!

Maar zondagmorgen om 9:00 uur liep ik alweer de achterdeur uit voor mijn rondje Aalsum.
Dat was weldadig na al dat zitten de vorige dag.

Fris en fruitig thuisgekomen mijn huis maar een beetje aan kant gemaakt, 
want dat was er afgelopen week ook een beetje bij ingeschoten.

Met niemand die dat voor mij doet, was ik dus, 
om in stijl te blijven...
zelf de klos.

Klinkt erger dan het is hoor; de voldoening is tenslotte ook voor mij zelf.

*


Bedankt voor je bezoek
en
graag tot ziens!


Jeanneke

*


8 opmerkingen:

  1. Wat zúl je een voldaan gevoel hebben over deze dag: goede reis, schitterende tentoonstelling. Wat een mooie werkstukken staan er opgesteld. Heel leuk om er zo iets van te zien. Ik las het artikel in HZG al met veel interesse, nu kun je het veel beter beoordelen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige foto’s kan me voorstellen dat je genoten hebt. En dan ook nog twee stukken vlaai dan kan de dag toch niet meer stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's, fijn dat het reizen goed gegaan was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo dat was een hele wereldreis in 1 dag. Maar wauw wat mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. what a lovely experience. the old manufacture of textiles fascinates me.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie reportage.. ik hoef niet te vragen of je genoten hebt... :)...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te lezen en de foto's te bekijken. Daardoor bezoeken we deze expo ook een beetje. Kan me voorstellen dat je er van genoten hebt, wat prachtig om zo kant te zien ontstaan en het gebruik ervan in prachtige kleding. Dankjewel voor het delen van dit verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie lange dag en dito reis. Dan ben je zeker moe maar voldaan. Leukom de mooie foto's te zien. Kantklossen, dat heb ik ook heel wat jaren gedaan. Leuk om weer te zien.

    BeantwoordenVerwijderen