maandag 3 augustus 2020

Vakantie (mo)dus

Welkom!

Twee weken geleden heb ik een communicatie-vakantie ingelast,
met de bedoeling niet te bloggen, mailen, appen, of sms'en,
om zo de toch wel zeer gewenste tijd, rust en stilte
voor mezelf te kunnen creëren.

Het laatste halfjaar is in mijn Hart en Huisje Zondagssteek
weer tamelijk turbulent geweest;
bewogen genoeg om nu dat besluit te nemen.

Tot 1 september is het 
Kottitch Kwolletie Tijd.

Voor mezelf en mijn gezin.

***


Daar hoort ook bij: Weldadig Wandelen!

In juli heb ik nog net niet de bladders aan de zolen van mijn wandelstappers gelopen,
wat de stand op 
797 
van de te lopen 1000 kilometers bracht.
Ook weer iets, om heel blij mee te zijn.
En me heel goed door en over te voelen.

***


Een vakantie heb ik kunnen boeken.
Met inachtneming van alle corona maatregelen en -voorschriften, 
stap ik over een paar weken op de bus 
voor een heerlijk verzorgde reis van acht dagen.

Daar horen mondkapjes bij.

Tijdens de gehele busreis
en ook daar, waar en wanneer het gastland dat voorschrijft.

Ik maak er voor elke dag twee, dus zestien in totaal. 

Weer thuis gaan ze wel in de was.

***

Nu zijn er heel wat verschillende modellen mondkapjes te maken, 
maar voor brildragers voldoet het rechttoe-rechtaan model totaal niet.
Je zit meteen bij de eerste zucht al met beslagen brillenglazen.
En dat is bijzonder vervelend.

Ik vond een perfect patroon en ben nu druk bezig een stuk of twintig mondkapjes te maken van Fat Quarters van Quiltstoffen, die ik nog in mijn Kleine Walhalla op voorraad heb.

De Vlerk heeft het er moeilijk mee, 
maar om een beetje uit de voeten te kunnen met die handen van mij 
heb ik nu goede pijnstillers
en 
kan ik zélf lekker aan de knutsel op mijn naaimachine.

Het resultaat mag er wezen:


100% Fijne, zachte katoen.
Herbruikbaar en een heel stel aan twee zijden draagbaar


***


Afgelopen zaterdag ging ik naar Oudste Zoon in Tynaarlo,
de zoon met de baan in Het Groen in Hart van Drenthe,
mijn eigen Paulus de Boskabouter.

Dat ging met bus - trein - bus, 
dus....
 mondkapjes mee in de tas en voor de bakkes.

Brildragers modelletje, 
Oud-Hollandsch Groen Kersenbloesem motief


***


Ik had een reserve kapje meegenomen voor
je-weet-maar-nooit.

Komt er bij Grijpskerk een dame de trein in, met rugzak, fiets, 
lubberend mondlapje onder de bril,
die mij vriendelijk groette vanaf gepaste afstand.
En vroeg mij direct hoe ik aan mijn mooie mondkapje kwam, 
dat zo goed onder de bril viel.

Zelfgemaakt, vertelde ik.
 Patroon van internet.
Een linkje kan ik u wel geven.
 In mijn tas heb ik een reserve exemplaar; 
ik kan u wel uitleggen hoe hij in elkaar zit.

Of ik hem wilde verkopen.
Ach ja, waarom ook niet?
Wat ik er voor wilde hebben, want voor niets gaat de zon op.
Géén idéé.
Ze gaf me vijf euro en allebei waren we de koning te rijk.

*

Wie had dat nou toch gedacht....
ík in de ambulante handel!

***


Nog een stuk of tien mondkapjes te gaan.
Ze liggen al geknipt klaar


Plus nog een stelletje voor reserve, verlies, of verkoop ;>

Mevrouw Zondagssteek gaat op vakantie / handelsmissie in de bus...

***


Groetjes
en
graag tot ziens,
in ieder geval op 1 september!


Jeanneke

*

2 opmerkingen: