dinsdag 10 februari 2015

Vanmiddag belde ik...

...maar eens met de gemeente, om te vragen naar de reden van de vandaag nog steeds niet ontvangen bijstandsuitkering, terwijl die normaliter op de zesde van de maand op mijn rekening wordt bijgeschreven.

Ik belde dus
 en stelde mijn vraag aan de telefoniste

 
die mij al snel kon vertellen dat mijn uitkering inderdaad niet vorige week was overgemaakt.

De enige verklaring die ik daarvoor kon bedenken, zei ik haar, was misschien
dat het op het daarvoor bestemde wijzigingsformulier op tijd en verplicht gemelde 
uitvliegen van Jongste Zoon per 1 februari 
 slecht gelezen en dus slecht geïnterpreteerd zou zijn...

( Dat durfde ik te zeggen, want ik hak al even met dat 
bijstandsrechtmatigheids-onderzoek-en-berichtgevingsformulieren-bijltje, 
voldoe altijd aan alle eisen en plichten,
-van wensen of verzoeken is hoegenaamd geen sprake in de gemeentelijke (papier)molen-
en heb inmiddels ook al het nodige papieren-leergeld betaald. )

Telefoniste ging direct verder uitzoeken waar de kink in de betaalkabel zat.

En jawel hoor, bij navraag bleek dat de fout inderdaad zat in het bericht van uitvliegen van kind.

Niet mijn fout.

Fout in het bericht...

Niet hun fout?

*

Ik: "P a r d o n?"

"Dit is be-la-che-lijk. Mevrouw, ik ben bóós, ont-zet-tend boos!"

"Waar moet ik morgen mijn automatische betalingen van de vaste lasten van doen?
Ik kom het wel contant halen, stap nú op de fiets,
 en stort het op mijn eigen rekening,
 dan kunnen morgen die betalingen in ieder geval normaal afgeschreven worden."

Telefoniste: "Is een mogelijkheid, maar ik overleg nog even met de consulent
en 
bel u binnen tien minuten terug."

Overleg maar.

Ik wacht, vreet me op en ga stampvoetend van ergernis en woede naar de keuken, 
( zo erg, dat het laminaat in Huize Zondagssteek er bijna van gaat steigeren)
om een sense(z)ootje te maken.
Een bakkie troost.

 De tien minuten tikken weg, het worden er twintig, maar dan gaat de telefoon weer:

" 'Het' wordt vandaag overgemaakt en morgen  staat 'het' op uw rekening."

"Dat garandeert u mij?"

"Dat garandeer ik u."

"Dank u en goedemiddag."

"Goedemiddag."

***


Omdat ik op dit blog schrijf over wat mij lief is, bezighoudt en inspireert,
heb ik dit vandaag willen aankaarten.
Of ik er goed aan doe mijn hart hier nu publiekelijk te luchten, weet ik niet.
Wel weet ik, dat het mij goed gedaan heeft, voor deze ene keer.
En de laatste keer, hoop ik...
voor hen...
 en 
voor mij!

***


Tijd voor thee.

Fijne avond verder en graag tot ziens!


Jeanneke

*

10 opmerkingen:

  1. Ergerlijk ja..Ik heb ook een tijd met dat soort problemen te kampen gehad en vaak(maar gelukkig net niet)ONTPLOFT !!

    geniet van je theetje xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh zo herkenbaar!!! Nooooiiit de schuld bij hen maar altijd bij jou--hoezo???
    Even spuien lucht op-letterlijk en figuurlijk!
    En nu een heerlijk welverdiend koppie thee....
    slaap lekker straks
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh die ergernis.!!! Ik weet nog dat een ambtenaar van de belastingdienst me het advies gaf om stantepede een klacht in te dienen, want daar houden ze niet van. Heb ik gedaan en het probleem was toen snel opgelost. Ik weet ook nog dat maanden lang een dubbele WAO uitkering kreeg. Het lukte me niet om die teruggestort te krijgen maar opmaken mocht natuurlijk ook niet. Praat me er niet van. Ik kan er een boek over schrijven.... Drink maar lekekr je thee , ik ga ook het ook doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend vervelend voor je. Nooit is het hun schuld.
    Altijd moet jij er achteraan en je krijgt echt geen bloemetje van ze omdat ze het weer eens verprutst hebben.
    Heerlijk om je hart dan eens zo te kunnen luchten.
    Hopelijk heeft de thee je goed gedaan.

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  5. As we all have the joy of dealing with government agencies we need to drink as much tea as possible to strengthen our resolve.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is een behoorlijkr ergernis, maar gelukkig naar goed soebatten toch in orde gekomen.
    Eigenlijk win je het nooit bij die instanties.
    Geniet van je bakkie troost en slaap lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niet te vaten hoe schandalig! Schrijf er maar over, dat lucht op ( en steigerend laminaat is ook een vervelend iets in huis). Een blokje om is ook een optie... Beetje in de lucht kijken en zo....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zie een paar rare fouten, Moet behoorlijke zijn en na goed soebatten. Het staat een beetje raar, dus maar even op deze manier gecorrigeerd.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Spui maar lekker hier! Heel herkenbaar voor een dochter van ooit een bijstandsmoeder. Helaas is dat meer dan twintig jaar geleden en leren dit soort organisaties niks bij. Bij sommige instanties lijkt twitteren naar hun account te helpen. Bij voorkeur door iemand met veel volgers. Dan staan ze publiekelijk voor schut.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou wat een verhaal. Ja de organisaties werken niet altijd even effectief. Ik hoop dat he probleem snel opgelost wordt

    BeantwoordenVerwijderen