zaterdag 13 december 2014

Na de wijn zag ik het licht...

Eergisteren liet ik mijn zelfbedachte lichtbakje zien.
Het voldeed voor de eerste twaalf vlinders prima, maar als ik straks voor
de quilts voor mijn kinderen minstens 136 fladderaars 
over moet trekken op een lapje stof, 
is een beetje royaler formaat lichtbak natuurlijk niet verkeerd.

Nu deed Maaike mij een idee aan de hand voor het maken van een lichtbak,
waarmee ik als de weerlicht aan de slag ben gegaan.

Een paar jaar geleden kocht ik bij Maxx, 
de grote restpartijenopkoper/prijsknijper hier in Dokkum,
drie wijnkisten, met in elk plaats voor zes flessen wijn. 


Ik deed daar mijn Fat Quarters in. 
Van wijnkist naar Quiltkist!
Leuk hoor, zo'n klein winkeltje aan huis,
en lekker handig onder de bank gestationeerd
:>)


In een van die kisten reorganiseerde ik nu teenentander, 
zodat er een flink vak vrij kwam.
Ik bewaar veel, bijna alles wat nog wel eens van pas kan komen, 
dus een bakelieten fitting en een paar stukken snoer kon ik zo 
uit een la van mijn opslagkast grijpen.
Ik pakte de boormachine, 
boorde  een paar gaatjes voor de snoerdraden,
( om eerlijk te zijn deed jongste zoon / Ojee II dat )
draaide een spaarlamp in de fitting
( dat deed ik dan weer wel zelf )
en zo was de basis in minder dan geen tijd gelegd.


*

Ik denk dat het wel zes jaar geleden is, dat ik voor een habbekrats bij een
meubel'Bakker'ij grote fotolijsten met passe-partout insloeg.
Een daarvan haalde ik voor mijn verlichte plan uit elkaar,


om de lijst met het glas als een perfect passende plaat op mijn lichtbak te leggen.
Het passe-partout bewaar ik veilig, plat liggend in de lichtbak


Spaarlamp aan, patroon op de plaat en ga je gang maar.


Het werkt als een speer en als ik klaar ben,
is de boel zó opgeborgen...


Uit het zicht...


...kan niks mee gebeuren en het staat in twee tellen op tafel,
klaar voor fladderig lijntrekken.

***


Een goed weekend gewenst, met of zonder Randjes,
al of niet flierefluitend fladderend, 
op je gemak en met
 hopelijk niet al teveel zorgen, anders dan om het weer,
waar we gelukkig zelf niets aan kunnen doen.

Ik zie de bui al hangen, als dat wel zo zou zijn...

Bedankt voor je bezoek, groetjes en graag tot ziens!

Jeanneke

*


9 opmerkingen:

  1. Geniaal denkwerk en super uitgewerkt! Hier ga je veel plezier van hebben.
    Moet, geloof ik, toch ook aar eens naar Dokkum afreizen, heb al vaak over die winkel gehoord...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super en toch zo simpel, maar kom er maar op.
    Heel veel succes met je fladderaars en een heel fijn weekend.
    Quiltgroetjes Leon10

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo heb ik ook een lichtbak en het werkt perfect ook zonder spaarlamp.Al heb ik wel een klein blokje hout onder de fitting zodat de lamp vrij ligt anders heb je na een tijdje wel een schroeiplek.
    Succes met je vlinderquilt en gezellig wekend
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kijk zo heb je nog eens wat, of zoals we hier thuis zeggen: nee, dan heb je niks!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig gemaakt zo. Dat werkt heerlijk snel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Great light box! Doesn't it feel great to be creative and come up with how to do something with what we have and not have to buy it all? You are a very resourceful woman!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldige lichtbak heb je zo. En wat een superhandige bank. Ik wil ook zo'n bank. Mijn bak met stofjes staat onder ons bed, maar mijn dh vind dat geen goed idee. Met zo'n bank kan ik ze lekker verstoppen, hihi. Nog veel fladder plezier. Groetjes, Brigitta momentjevangeluk.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed plan!!! En als je geen snoer hebt gewoon een ledzaklamp eronder!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtig idee! en weer zo,n post waar je vrolijk van wordt..thanks!

    BeantwoordenVerwijderen