donderdag 14 september 2017

Ik ga op reis en ik neem mee...

Ja, ik ga weer de hort op.

Dat wordt leuk!

Ís het al!

***

Morgen ga ik naar Jongste Zoon, die aanstaande zondag jarig is.
Bovendien is hij op 1 september verhuisd van een tijdelijk onderkomen in Tilburg 
naar een mooi nieuw appartement voor permanent in Ulvenhout, 
dus er zijn twee redenen om feest te vieren.
Dat gaan we doen.
Dubbelop.

***

 De voorbereidingen in Huize Zondagssteek zijn in volle gang.

De koffer staat al half gevuld klaar met onder andere:

Een
leuk-voor-een-kokkerellende-jonge-vent-met-eigen-huishouding-cadeautje,
 dat ik voor hem in Oostenrijk heb gekocht.

+

Altijd handig,
uit moeders Zondagssteek kast:

Een 
luchtbed met pomp,
want ik blijf gezellig twee nachtjes slapen,
maar een logeerbed behoort nog niet tot zijn inboedel.

+

Op zijn verzoek:

Een 
Meergranenbrood*



 met lekker veel maanzaad bestrooid,
uit moeders Zondagssteek keuken,
...dat heeft staan rijzen...

( Even tussen haakjes: ik zelf reis bij voorkeur zittend... )

.... en inmiddels lekker bruin en knapperig gebakken staat af te koelen,



+

...twee potten door hem zeer gewaardeerde en gewenste
Pompoen Marmelade.


***

Ik reis heen met een fantastische voordeel OV dagkaart, die ik bij Primera kocht voor € 17,-.
Daarmee kan ook gereisd worden in bus, tram en metro.
Te koop tot en met 17 september, geldig tot en met 19 november.

De twee 60+ vrije treinreisjes, die ik nog heb liggen, bewaar ik even zuinig, want die zijn langer geldig, tot volgend jaar.

Zondag kom ik terug met een Kruidvat actie weekend dagkaart van € 13,99, die als e-ticket uitgeprint is.
Die verkoopactie is gesloten, maar het kaartje is geldig tot en met 22 oktober.
Voor de bus van Ulvenhout naar Breda en van Leeuwarden naar Dokkum moet ik dan wel 
het normale tarief betalen, dus dan kom ik voor die reis in totaal op ongeveer € 20,- uit.

Dat weekendje naar mijn jarig-ver-weg-wonend-kind is dus ook een feestje voor mijn portemonnee.
En daar is Mevrouw Zondagssteek - Op de Penning erg blij mee.

Anders zou je het toch niet eens kunnen overwegen... met de spoorwegen...?

***


Enfin, al het leuks, liefs en lekkers gaat mee, 
in de koffer, 
op wieltjes 
en 
 wordt persoonlijk bij het feestvarken thuisbezorgd,
tegen speciaal tarief en 
in samenwerking met Arriva en NS.

Dat loopt vast als een trein en komt in de bus.
 Ga ik van uit.

***


De thuisbakkers onder ons gun ik hieronder een broodbak-blik in de Zondagssteek keuken.

* Meergranenbrood.

Zo ga ik te werk:

Ik begin met 450 gram koud water in de broodvorm van de broodbakmachine te doen.
Het kneedwerk doet de broodbakmachine namelijk voor mij.

Voor een groot brood gebruik ik (de laatste tijd vaak):
 een pak van 500 gram meergranenmix van Aldi ( prima meel voor prima prijs: € 0,58 ),
goed gemengd in een grote kom met 250 gram volkoren tarwemeel van de molen,
stort dat op het water in de brood/kneedvorm,
voeg daar ook nog 4 à 5 gram droge gist extra aan toe, 
evenals 4 gram zout.
Gist en zout mogen elkaar niet raken.
 En tenslotte nog 30 gram zonnebloemolie.

Dat zet ik 20 minuten te kneden ( menukeuze 'Deeg' ) in de broodbakmachine.

Dan gaat het deeg in een licht met olie ingevette plastic teil of kom, afgedekt met een theedoek, op een tochtvrije plek voor een half uur in de voor-rijs.

Vervolgens het deeg doorslaan: een paar keer vouwen en de lucht eruit drukken, 
vormen, en in het ingevette broodbakblik leggen.
Wil je het brood versieren, dan kun je nu het deeg met natte handen bestrijken en royaal bestrooien met bijvoorbeeld maanzaad, sesamzaad, of havervlokken. Goed aandrukken.

Zet het deeg in het broodbakblik onder een theedoek weer op een tochtvrije plek voor de na-rijs. 
Het is de bedoeling, heel belangrijk en cruciaal, dat het deegvolume tijdens de na-rijs verdubbelt.
De ene keer duurt dat een uur (bij mij), een andere keer staat het zomaar anderhalf uur. 
Let op: rijzen kan nooit te lang duren.
Wel te kort!

Verwarm de (elektrische) oven voor op 220 graden Celsius en bak het brood op de onderste richel in ongeveer 43 minuten bruin en knapperig.
Het is gaar als het hol klinkt wanneer je het beklopt.

Succes en smullen maar!

***


Jeanneke


*


4 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat we via aanbiedingen toch nog in Nederland voordelig kunt reizen. Anders zou je nergens meer komen. En wat leuk dat je zoon om allemaal door jou gemaakte dingen wilt, dat is een compliment. Ja Ulvenhout ken ik goed. Het is mooi wonen daar. Fijne reis. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijne reis en ga er lekker van genieten.
    Verwent worden door je zoon is ook erg leuk en lekker.
    Liefs Leontien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het brood ziet er heerlijk uit.
    Een heerlijk verjaarscadeau.
    Fijn die goedkopere treinkaarten, anders is het nauwelijks te doen. Super.
    Nog gefelicteerd

    BeantwoordenVerwijderen