zaterdag 10 oktober 2015

Van Dokkum naar Landgraaf...

...voor meer consuminder en zo.

***

Met acht boterhammen, een fles water en een 
doosje paracetamol tegen de kou-in-kop-en-knoken in de tas
stapte ik om vijf over acht gisterochtend op de bus, om de reis naar
 Annemiek van Deursen  in Landgraaf te maken.
Vijf uur en drie kwartier later wandelde ik het Consuminderhuis binnen,
nadat de hele reis tot op de minuut vlot en vlekkeloos was verlopen.

Annemiek ontving me in de keuken, waar zij bezig was met een
 workshop pompoenmarmelade maken.
Zes, zeven dames stonden te schillen, snijden, koken, roeren en pureren
 in pannen maatje garnizoensgamel XL, wat anderhalf uur later resulteerde
 in dertig potten verrukkelijke pompoenmarmelade.

Trek daar drie potten vanaf, want die kreeg ik mee naar huis!
Nog warm en op de kop onderin de rugzak; kon niks mee gebeuren.

Bij koffie met cake en pompoenverrukking aan de grote tafel in de ontmoetingsruimte
vertelde Annemiek over het ontstaan en de opzet van het Consuminderhuis en de Consuminderkringen.

 Het voert mij te ver om hier alles haarfijn uit de doeken te doen.
Voor alle informatie kun je terecht op de website

Onder de indruk ben ik van wat Annemiek en een grote groep vrijwilligers 
betekenen en bereiken voor en met mensen 
die figuurlijk aan, of letterlijk op de grond zitten,
door die mensen de mogelijkheid en de spullen te bieden om een nieuwe 
of een doorstart te maken.

Dat gaat allemaal gratis.

Maar niet voor niks. 

Want:
die mensen dienen deel te nemen aan een Consuminderkring, die om de week bij elkaar komt.
Twee keer verzuimen, betekent van deelneming en verdere hulp en contact uitgesloten worden;
zelfs geen bakkie koffie meer.

Zo werken de mensen aan structuur, zelfrespect en -vertrouwen en niet te vergeten het gevoel van (eigen)waarde en dragen zij zelf verantwoordelijkheid voor het ( weer )
'op poten zetten en houden' van hun leven.

Dàt vind ik, geloof ik, het allermooiste van de hele opzet:
niet betuttelen, pamperen, sussen, of verwennen.
Nee, vanuit het Consuminderhuis ondersteuning bieden aan en samenwerken met
de mensen om hun eigen kwaliteiten en talenten te ( leren ) benutten, 
om zo aan hun eigen leven en geluk te bouwen,
terwijl ze daar zelf de eindverantwoording voor nemen.

Ik ben diep onder de indruk.

*

Wanneer weet ik nog niet, maar ik ga een keer terug naar 
Annemiek en het Consuminderhuis in Landgraaf, 
om mee te maken wat een dag van  topdrukte met inzet van de vele vrijwilligers betekent 
en om aan te schuiven bij een of meerdere workshops.

Er worden ook naailessen gegeven namelijk...
Kolfje naar de hand en vlerk van Mevrouw Zondagssteek 
en kijken en kwekken kan ik nog altijd goed :>)

*

De terugreis, van eveneens vijf uur en drie kwartier,
verliep net zo vlekkeloos en gesmeerd als de heenreis, 
ondanks toch vier keer overstappen,
dus zo kon ik bij elven 's avonds mijn voordeur met hortensiakrans 
zeer voldaan en tevreden van het slot halen en 
mijn eigen heerlijk huisje Zondagssteek binnenstappen.

Ik voel me een rijk mens.

Nu alleen die heftige kou nog uit mijn kop en knoken...

***


Een fijn weekend gewenst
en
graag tot ziens!


Jeanneke

*


6 opmerkingen:

  1. an adventure surely. you are a trooper. I will read the info on the website, sounds interesting.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een dag, Landgraaf ligt echt niet naast de deur...! Geweldig, dat je reis zo voorspoedig verliep, want dit vraagt om een vervolg. Je hebt de komende tijd veel om over na te denken. Misschien ook iets mee doen, andere mensen. Motiveren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n reis van 11 1/2 uur, heen en terug, dat is niet niks. Maar zo te horen is het een zeer leerzame dag geweest. Nu alles laten bezinken en wie weet kun je er wat mee. Hou kennende, heb ik zo het idee dat je wat mee wilt.
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De laatste zin moet natuurlijk zijn: Jou Kenende, heb ik zo het idee dat je er wat mee wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit was zeer de moeite waard denk ik zo..... hoe inspirerend.... Hoop zo dat je hier over het consuminderen en puur leven blijft schrijven..... Nu maar de gedachten laten gaan over wat het voor jou kan en mag betekenen.....
    Super goed dat je deze reis ondernomen hebt..... bewondering!
    Zondagse groetjes van huis tot huis, Anje.

    BeantwoordenVerwijderen