zondag 22 februari 2015

De (fiets)paden op, de lanen in...

...door mooi Dongeradeel.

Gisteren lokte het lentelicht mij naar buiten.
Het was zulk prachtig, zonnig weer en in plaats van in
Huize Zondagssteek het opgeruimde interieur te gaan zitten bekijken,
ging ik fietsen door de Dongeradeelse dreven.

De lente zit niet alleen in de lucht,
 maar steekt inmiddels ook hier haar kop(jes)  boven het maaiveld uit.

Het grote genieten begon al meteen bij de voormalige


waarvan de obscure, ongure zij-arm




inmiddels volgestort is met aarde:




*

En ja hoor, een eindje verderop langs het fietspad,
wat zag ik daar?


Gele krokussen!




Met de wind en Dokkum in de rug, 
op weg naar Poppedijn en Heerlijk Ventje in Oosternijkerk,
genoot ik van de vergezichten.

Aalsum:








*


(even in het lentezonnetje zetten; ik word er niet voor betaald)
veerde ik op bij het zien van sneeuwklokjes






*

Ik bleef opveren, want even verderop werd ik helemaal blij van dit tafereel:





En ook dit vond ik een foto waard:




*

Kort voor ik mijn toertje 'kiek-en-geniet' beƫindigde,
kreeg ik deze zwanenkolonie in het vizier:


***


Het bakkie-doen bij de lievelingen was gezellig en lekker; een echt bakkie leut.

Op de terugweg werd ik getrakteerd op een korte maar hevige stortbui van ijsregen,
waarna het o zo heerlijk thuis- en bijkomen was
in Huize Zondagssteek.


Voortaan wordt er door mij weinig tot geen quilt- en borduurderigs meer met de hand geprikt.
Ik heb met en dankzij de Vlerk afscheid genomen van die prik acties.
Aan machinaal werken kan ik niet half zoveel plezier beleven, 
dat heeft mijn hart niet.
Misschien dat dat in de toekomst nog een beetje bijdraait.

Waar ik nog heel lang mee door hoop te gaan, 
is het prikken van afspraken.

Lat-afspraken, bijvoorbeeld.

En eet-afspraken,
om een vorkje te prikken.

Voor vandaag staat er een eet-afspraak geprikt met het gezin van
Zoon met de Gouden Handjes.
Met zijn vieren schuiven zij vanmiddag aan bij de OJEES 
voor een zondagsmaal
 van 

sudderlapjes
gekookte kleipiepers
spruitjes
broccoli
appelmoes

en 

vanillevla 
met 
stoofpeertjes
en
slagroom

toe
.

***


Voor morgenochtend staat er een gezellige afspraak geprikt;
dan wordt de antieke naaidoos 


opgehaald door de nieuwe eigenares en verhuist hij naar Joure.

***


Een gezellige zondag gewenst en graag tot ziens!


Jeanneke

*

11 opmerkingen:

  1. Dear Friend, What a lovely breath of Spring! I might even have Spring Envy! We had another snow/ice storm last night, warm and sunshine are far off for us I fear. Have a lovely day with family.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat was weer een fijne, mooie dag. Jammer van die regenbui.
    En deze dag wordt vandaag afgesloten met lekker eten met je familie.
    Geniet er van en nog een fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijke fietstocht met een lekker bakje koffie.
    Je terugreis is vast vlugger gegaan doordat je niet steeds afstapte om foto's te maken.
    gezellige zondag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It is still bitter cold here in Vermont, and we got lots more snow last night. I do love winter, but your pictures make me think of spring. I LOVE snowdrops. I think they are my favorites. Thank you for sharing all these lovely pictures of your spring adventures. xo

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a delightful ride you had and all the lovely signs of Spring (despite that cold rainfall). How I would love to be able to bike with you and enjoy the lovely scenery your country provides. My daffodils are growing, but it will be a few weeks yet before they are ready to bloom.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke fietsroute, mooi al die bloemkes boven de grond die er uit pieken.

    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat gezellig allemaal!
    Hier kwam ik in de buurt ook een groenstrook met krokussen tegen. En als ik goed luister hoor ik in de verte al lammetjes blaten die met het mooie weer even naar buiten mogen. Het voorjaar komt er nu toch echt aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk toch om die sneeuwklokjes te zien. Ik heb nu eindelijk een veldje vol, het heeft even geduurd maar ze hebben zich nu uitgezaaid. Het zijn nog niet allemaal mooie pollen hoor, sommigen staan nog zielig in hun eentje,maar het lijkt ineens heel wat en ik ben er heel ergblij mee. Eet smakelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heerlijke toer om te lezen. Maar erg vervelend om te lezen dat het geprik nu echt te grote problemen oplevert. Jammer voor om te lezen. Fijn dat je aan andere prikactiviteiten volop deel kan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk voorjaar!!! Tot morgen! We verheugen ons erop je weer te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijke fietstocht heb je gemaakt en ja, die bui erna, dan is het thuiskomen NOG fijner. Gek he dat bijna alle fietstunneltjes zulke enge dingen zijn. Goed dat je weer frisse lucht hebt gesnoven en energie hebt opgedaan. Groetjes wilma

    BeantwoordenVerwijderen